24 mei , back home '

Vandaag gaan we weer lekker naar huis !
vanmorgen in alle vroegte vertrokken met de bus uit Muxía naar Santiago , nu eerst maar eens een ontbijtje πŸ‘

Nog even lekker door Santiago heen  gelopen, het was wel koud, maar in de zon was het lekker!

Ook nog even bij de huiskamer langs geweest  op het kantoor van het eindpunt van de Camino . Dit is een initiatief om mensen uit Nederland en België te ontvangen nadat zij de wandeling hebben voltooid .

Daarna met de bus richting vliegveld vertrokken , bussen zijn hier wel duur we betaalden een euro per persoon voor de bus naar het vliegveld . zo instappen voor de eerste vlucht naar Madrid

Nu aan boord van KLM naar Amsterdam !

We hebben geweldig genoten van ons wandel avontuur en willen iedereen bedanken voor de leuke reacties via deze site of op andere manieren !

dankjewel !

Volgend jaar starten we met de Camino Del Norte πŸ‘πŸ‘πŸ‘

23 Mei Finisterre - Muxia

Vandaag onze laatste wandeling alweer , we lopen naar het bijzondere Muxia , eindpunt van onze wandeling.
Op deze plek strooit de hoofdpersoon uit de film " The Way " de as van zijn overleden zoon in de zee voor het definitieve afscheid.

We drinken nu even wat en lopen zo nog naar die plaats toe

Verder was het een behoorlijk pittige wandeling vandaag met heel veel hoogte verschillen

De 50 km van gisteren zaten nog lekker in de benen dus de 30 van vandaag kosten wel enige moeite

Het kerkje op de kliffen van Muxia is erg mooi en bijzondere plek ! Was zeer de moeite waard weer

Morgen gaan we weer naar huis !

22 Mei Lago Monte Aro - Finisterre

Na een wat minder goede nacht , slechte bedden , heel vroeg vanmorgen vertrokken , al om 06.50 In de regen weliswaar maar dat duurde maar kort gelukkig

Vandaag was :

de mooiste dag qua weer tot nu toe,

de langste wandeling tot nu toe , nu 42 km en we lopen vanavond nog naar de vuurtoren, 8 km heen en terug

de mooiste dag qua uitzichten onderweg,

de warmste dag tot nu toe,

kortom topdag en de lange afstand was voor beide geen probleem!

Inmiddels aangekomen in Finisterre , nu even wat eten en dan naar de vuurtoren , daarover later meer !

Nou we zijn er hoor ! Het 0,00 km punt en de vuurtoren van Fisterra! Wat een prachtige plek !!!

Magisch

Totale wandelafstand deze dag 50km ! Nu de voetjes omhoog!πŸ‘πŸ‘πŸ‘

21 Mei Negreira - Lago Monte Aro

Na een goede nacht en een prima ontbijtje zijn we vanmorgen rond 7:45 uur vertrokken voor een wandeling van 29,8 km naar Lago Monte Aro

Het was weer een prachtige wandeling, een echte Camino wandeling, met na iedere bocht weer een ander bijzonder mooi uitzicht.  Het was een prachtige dag om te lopen de hele dag droog geweest met af en toe een zonnetje, niet te warm, dus perfect !

Aangekomen in de Alberque zijn we blij met de kamer en de andere faciliteiten zoals het restaurant en een gezellige bar, maar ook de wasmachine is wel even handig!
Nu even de voetjes omhoog en uitrusten voor morgen, dan lopen we 42 km, een marathon eigenlijk dus, om in Finisterre aan te komen.

Finisterre, in het  Galicisch Fisterra, is een mythische plaats aan de Costa da Morte. De plaats en de gelijknamige kaap zijn door de Romeinen vernoemd naar het einde van de wereld. Tegenwoordig is de plaats voor vele pelgrims het eindpunt van hun camino, waar ze hun wedergeboorte vieren met het aanschouwen van de zonsondergang en het ritueel verbranden van hun kleding.

Dat laatste slaan we even over , maar wel een mooi punt om de Camino te finishen, donderdag lopen we nog door naar Muxia om het rondje compleet te maken

20 Mei Santiago de Compostela - Negreira

Vanmorgen lekker vroeg vertrokken uit Santiago . We dachten wel even een ontbijtje te pakken in de stad maar voordat we het wisten waren we de stad al uit en is het ontbijt er even bij ingeschoten.

Na 2 km in een compleet andere setting/landschap terecht gekomen. Veel minder druk, minder wandelaars, maar veel mooiere omgeving dan voor Santiago. En als verrassing vandaag geen regen maar zelfs zon. Flink doorgelopen vandaag en na 23 km al aangekomen op de bestemming voor vandaag Negreira . Mooi hotel lekker lunch gedaan

Onderweg veel mooie dingen gezien, prachtige rivier veel mooie bruggen en hele mooie natuur echt weer een ouderwetse Camino wandeling! We hebben ervan genoten vandaag!

19 Mei SANTIAGO DE COMPOSTELA

vrije dag

Vanmorgen wat langer geslapen en even lekker bijkomen met een kort ontbijtje in de stad.
Op tijd richting de Cathedral de Santiago vertrokken om daar in de rij te gaan staan om de kerk in te kunnen voor de Pelgrimsmis op deze Eerste Pinksterdag. Er staat een erg lange rij maar we hebben geluk en we kunnen zitten in de kerk op mooie plek.

het was een indrukwekkende dienst waarbij ook de namen van de landen werden genoemd waar alle pelgrims vandaan komen die de afgelopen dagen zijn binnen gewandeld. De hele viering en de rituele waren prachtig. Helaas was het grote wierook spektakel deze keer niet mogelijk omdat de wierook pot gerestaureerd wordt op dit moment . Weer een mooie belevenis met een aansluitende lunch met groepje mensen die we al vaak zijn tegengekomen onderweg .

Toch maar even een YouTube linkje geplaatst van wat we helaas gemist hebben

18 Mei O'Pedrouzo - Santiago de Compostela

Vanmorgen op tijd vertrokken ! En ja hoor , het regent weer pijpenstelen! Jammer maar het is niet anders

Na een regenachtige maar goede wandeling van meer dan 20km aangekomen in Santiago !!' En jawel , met zon ! Paar mooie foto's gemaakt en even onze certificaten opgehaald 779 km in totaal gelopen dus! We vinden het zelf een behoorlijke prestatie en het is echt een prachtige wandeling geweest ! Nu nog even 121 km door naar de andere bestemmingen !

17 Mei Arzua - O'Pedrouzo

Vanmorgen op tijd vertrokken voor een ontbijtje even verderop ! En ja hoor , het regent weer πŸ˜‚πŸ‘

Goed geslapen allebei en vandaag een mooie ca.20 km voor de boeg.

Even een koffie en cola en de nieuwe stempelkaart / paspoort even opgezocht , de eerste credentials zijn inmiddels vol !

Net aangekomen in O'Pedrouzo na 23 km bijna alleen maar regen gehad . Bij aankomst begint te zon te schijnen en zitten we even bij te komen in de tuin, schoenen sokken uit en even de voeten rusten.

Het was een mooie maar natte wandeling vandaag.

Corné en ik hebben weer genoten , maar we zijn blij er weer te zijn. Morgen een speciale dag , aankomst te Santiago, eerste hoogtepunt van deze reis !πŸ‘πŸ‘

16 Mei Palas de Rei - Arzua

Vanmorgen op tijd vertrokken met de Poncho aan. Er wordt veel regen voorspeld maar tot nu toe valt het mee ! Finger crossed !

Het was een prachtige wandeling vandaag met weer mooie uitzichten en veel leuke dorpjes ! Lekker rustig aan gedaan vandaag en na 29 km op de plaats van bestemming aangekomen!

Een hele leuke camping met geweldige faciliteiten πŸ‘

Onderweg weer wat leuke mensen tegengekomen en samen een tijdje opgelopen. Ellen uit Amerika en Jan Willem uit Nederland zien we zondag in Santiago weer bij de ochtend mis. Afgesproken om in de avond samen te gaan eten.

Het was een heerlijke wandeling en het weer is erg meegevallen! Einde middag zelfs nog wat zon 🌞

15 Mei Portomarin - Palas de Rei

Goed geslapen allebei , nu even lekker ontbijtje en dan aan de wandel !

Vandaag een hele mooie wandeling gemaakt. Er was behoorlijk wat regen onderweg, en we hebben heel veel moeten stijgen meer dan 500 meter

Zo rond tussen de middag zaten we gezellig aan tafel met mensen uit de Jersey Australië Duitsland Nederland en ook nog USA

Leuk om zo met mensen uit allerlei verschillende landen de wandelingen te bespreken.
Na een dikke 26 km aangekomen in Palas de Rei, een klein stadje, waar op het moment erg druk is!

Alle slaapplaatsen in de verschillende hostels en pensions zijn bezet en ook in de restaurants is het moeilijk een plekje te vinden.
Verschillende mensen lopen een stukje terug of door om een slaapplaats te vinden

Gelukkig hebben wij al onze overnachtingslocaties van tevoren gereserveerd en is dat voor ons in ieder geval geen probleem. Nu in een leuk restaurantje beland om even wat te eten weliswaar vroeg, maar voor vanavond zit alles vol.

het was weer een mooie en leuke dag met weer veel koor uitzichten ondanks de regen

14 Mei Sarria - Portomarin

Vanmorgen ietsje later vertrokken maar ja dat ontbijtje met een heerlijk omeletje konden we niet laten liggen natuurlijk!
Heel veel drukker op de route vandaag , Sarria is de startplaats voor iedereen die niet de hele Camino loopt maar de laatste 100 km. Dit is een soort verkorte uitgave van de Camino om toch het mooie certificaat te verkrijgen.

Nu na 6 km de eerste stop en tot nu toe veel regen gehad !
Vandaag zijn we ook het 100 km markeringspunt gepasseerd , we komen nu echt dichtbij Santiago de Compostela.

Net aangekomen in onze volgende Camino plaats : Portomarin. Een prachtig stadje wat tegen de heuvel is gebouwd, nadat het originele oude stadje verdwenen is in het water door de aanleg van een grote stuwdam. Het originele kerkgebouw is steenwoestijn afgebroken en hoger op de heuvel weer opgebouwd. Het was een prachtige route vandaag, 24 km in totaal, wel vaak de poncho aan moeten hebben voor de regen  Helaas!  Nu bij aankomst schijnt de zon en zitten we even op een terras bij te komen . De overnachting locatie is basis, schoon en goed.

Vanavond een heerlijke pasta gegeten ! Was echt lekker, nog wat andere mensen ontmoet en wat ervaringen gedeeld , leuke dag weer gehad !

13 Mei Triacastella - Sarria

Vandaag, 13 mei, de eerste wandeldag. Het weer is duidelijk even anders dan gisteren, we starten de dag al gezellig met een paar regenbuitjes. We zijn vanmorgen om 7:00 uur vertrokken om de ergste regen van vanmiddag voor te kunnen zijn .  Na 6 km de eerste stop voor een drankje en een worstenbroodje .

Na een wandeling van meer dan 27 km door het prachtige groene landschap van Galicië aangekomen in Sarria , onze eindbestemming voor vandaag .

Onderweg door Samos heen gelopen met haar indrukwekkende klooster

Het klooster van San Xulián de Samos is een actief benedictijnenklooster in Samos, Galicië, Spanje. Het werd gesticht in de zesde eeuw.

Onderweg op verschillende plaatsen wat koffie en thee gedaan , erg mooi overal , en gelukkig viel de voorspelde regen wel !

nu eerst maar eens wat eten πŸ₯˜

12 Mei Madrid - Triacastella

Lekker op tijd wakker geworden en zo naar het station Madrid Chamartin lopen , ongeveer een uurtje. Daar pakken we de trein naar Sarria.

Heerlijk om zo in de zon door Madrid heen te lopen op zondagochtend overal nog lekker stil de stad ontwaakt . Bij het station aangekomen even een klein ontbijtje gedaan met wat lekkere broodjes koffie en thee. Vandaag rustig aan dus πŸ‘

Een treinrit van ongeveer 4 uur voor de boeg !

Dat ging toch even anders allemaal na 2 uur en 13 minuten overstappen en per bus door naar Sarria , vanaf hier een taxi naar ons startpunt van morgen : Triacastella!!

Aangekomen in hotel , de zon schijnt en tijd voor een glaasje wit !

Vandaag 11 mei om 20.50 met de KLM naar Madrid !
beide onderweg in de trein naar Schiphol πŸ‘πŸš

Met een kleine vertraging vertrokken vanaf Amsterdam naar Madrid, de vlucht was prima, het laatste stuk was wat hobbelig en een behoorlijk harde landing! Na een korte rit met de taxi in 't hotel aangekomen alles prima !

- Vertrekdag 11 MEI

Vandaag 11 mei 2024 vertrekken we naar Madrid voor de start van deel 5 en dus laatste deel van ons Camino avontuur.

Na aankomst in Madrid  laat in de avond , zullen we de volgende dag vertrekken per trein naar Sarria om daar met de taxi naar ons startpunt te gaan in Triacastella

Wij hebben er zin in !! Het wordt weer een mooie maar warme tocht hopelijk, deze keer met veel hoogte verschillen en soms lange afstanden per dag.

Na Santiago lopen we nog door naar Finisterre en Muxia

Dag tot dag

Dag 1
Triacastella – Sarria,; 5h30m,21km,+80m,-160m
Het pad volgt vandaag de smalle vallei van de Ouribro naar het monumentale Samos klooster. De indrukwekkende barokke kloosterkerk is een van de beste voorbeelden van deze stroming in Galicië. Ons pad en deze reis eindigt in het oude Sarria, door de eeuwen heen een belangrijke stopplaats voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostella, de romaanse kerk en Magdalena klooster zijn daar nog getuige van. Vandaag de dag is dit levendig handelsplaatsje vooral bekend vanwege zijn culinaire kwaliteiten. Overnachting Sarria.

Dag 2
Sarria – Portomarin :6h,23km,+230m,-300m
Het pad voert ons vandaag langs kleine typische Galicische dorpjes en schaduwrijke kastanje bossen. We volgen een netwerk van rustige landelijke weggetjes naar het dorpje Barbedelo waar we het schitterende Romaanse kerkje kunnen bewonderen. Via de brug over de Rio Minho wandelen we Portomarin binnen. De indrukwekkende romaanse Tempeliers kerk is een duidelijke getuige van het rijke verleden van dit stadje.
Overnachting Portomarin.

Dag 3
Portomarin – Palas de rei : 6h30m,23km,+340m,-140m
Het pad vervolgt zijn weg door de beboste heuvels van Galicië. Opnieuw volgen we voornamelijk landweggetjes en bospaden door het glooiende landschap. Onderweg passeren we een aantal kleine dorpjes met  interessante architectuur zoals het Romaanse kerkje van Castromaior of de mooie gebeeldhouwde romaanse portiek van Eirexe. Palas de rei ons eindpunt van vandaag is een stadje van scherpe contrasten. Het combineert een moderne stadsplanning met een overvloed aan historische gebouwen. Niet verwonderlijk als we de lange geschiedenis van dit historische handelscentrum in beschouwing nemen.
Overnachting Palas de rei.

Dag 4
Palas de rei – Arzua : 7h, 28km,+140m -340m
De Camino daalt nu verder door de dichte bossen en groene vee weides van Galicië. Een authentiek middeleeuws pad van brede plaveien brengt ons naar het lieflijke dorpje Leboreiro met zijn schitterende romaanse kerkje. Na enige tijd passeren we Melide wereldberoemd in Galicië om zijn culinaire rijkdom. Hierna steekt het pad verschillende kleine riviertjes over en via een schaduwrijk bospad bereiken we het middeleeuwse dorpje Ribadiso en kort daarna Arzua, het eindpunt van deze etappe.
Overnachting Arzua.

Dag 5
Aruza- Rua o Pino : 5h30m, 18km,+50m,-130m
De route volgt vandaag een netwerk van kleine bospaden en rustige landweggetjes. Door de voor deze regio typische eucalyptus bossen komt u langs slaperige dorpjes zoals A Calle, Salceda en Sant Irene met het gelijknamige kapelletje. U vervolgt uw tocht over een rustige landweg naar Rua o Pin, uw laatste stopplaats voor u Santiago de Compostella bereikt. Dit kleine dorpje is een oase van rust gelegen in de heuvels boven Santiago.
Overnachting Rua o Pino.

Dag 6
Rua o Pino – Santiago de Compostella :5h30m,19km,+150m,-185m
De Camino loopt langs met eucalyptus omzoomde landweggetjes in de richting van Santiago. U passeert de rivier Lavacolla, waar pelgrims van weleer zich wasten alvorens de heilige stad Santiago de Compostella te betreden. Het pad klimt nu steil naar de top van de Monte de Gozo, vanwaar u voor het eerst de beroemde torens van Santiago de Compostella in zicht krijgt. Het majestueuze Santiago met zijn wereldberoemde kathedraal, statige paleizen en middeleeuwse straatjes is het eindpunt van deze fantastische reis. Overnachting Santiago.

Dag 7

RUSTDAG , 1 ste Pinksterdag , Santiago de Compostella

Dag 8
Santiago de Compostella - Negreira :5h30m,22km,+300m,-180m
Onze tocht begint op de Plaza de Oradoiro in het hart van Santiago de Compostella. We wandelen de stad uit en trekken het platteland van Galicië binnen. Afwisselend wandelt u langs akkers en velden of door schaduwrijke eucalyptus bossen naar het westen. U passeert verschillende slaperige, uit graniet steen opgetrokken dorpjes en steekt een aantal romaanse bruggetjes over alvorens het pittoreske Negreira te bereiken.
Overnachting Negreira.

Dag 9
Negreira - Olveiroa : 8h,33km,+240m,-170m
DEZE ROUTE KAN GESPLITST WORDEN
Via een netwerk van schaduwrijke bospaden en landelijke wegen klimmen we naar de Monte de Aro. Afwisselend wandelen we door het groene boerenlandschap met hier en daar een dorpje verder naar het westen. Als we uitzicht krijgen op het grote stuwmeer van Ferrenza weten we dat Olveiroa, onze eindbestemming niet ver meer is.
Overnachting Olveiroa.

Dag 10

- Finisterre 28,9 km

Dag 11

- Muxia 27,8 km

Dag 12